ARC o letalskem hrupu
Svet regij letališč (ARC) je skupni glas regionalnih in lokalnih oblasti, ki gostijo letališča ali ležijo v njihovi bližini. Organizacija združuje bogato strokovno znanje na presečišču delovanja letališč in lokalnih/regionalnih politik. Zavezani so k maksimiranju koristi in zmanjševanju vpliva na okolje, s čimer si na koncu prizadevajo izboljšati dobro počutje prebivalcev v letaliških regijah. Pred kratkim je bila na uradni spletni strani objavljena novica o letalskem hrupu, katere prevod objavljamo spodaj.
Letalski hrup: Poziv k ukrepanju
Kot predstavniška organizacija mest, ki gostijo nacionalna in mednarodna letališča, ARC (Airport Regions Council) prepoznava letalski promet kot ključni gospodarski dejavnik in povezovalec ljudi ter blaga. Vendar pa hkrati priznava tudi, da je letalski hrup vztrajno in pomembno okoljsko breme ter vir skrbi za javnost. Naša stališča odražajo naše zavezništvo za uravnoteženje gospodarske vitalnosti z kakovostjo življenja naših prebivalcev.
- Hrup je glavna okoljska skrb v območjih letališč
Letalski hrup je prepoznan kot dolgotrajna in najbolj pereča težava, ki jo izpostavljajo naši prebivalci. Čeprav so tudi drugi okoljski dejavniki, kot so kakovost zraka in emisije ogljikovega dioksida, pomembni, hrup neposredno vpliva na spanje, učenje, duševno zdravje in dobrobit – zato je na prioritetni lestvici motečih okoljskih dejavnikov postavljen v sam vrh.
- Hrup letal ne bo izginil – ukrepati moramo
Priznavamo, da hrupa letal zaradi fizičnih zmogljivosti letalskega prometa ni mogoče popolnoma odpraviti niti v bližnji prihodnosti "zelene" letalske industrije. Vendar pa lahko tehnološki napredek, spremembe v operativnih postopkih in načrtovalni ukrepi pomembno zmanjšajo njegov vpliv.
Pozivamo k:
- strožjim standardom hrupnih zmogljivosti za letala,
- pametnejšim letalskim smernicam z uporabo navigacije, temelječe na zmogljivostih (PBN),
- časovnim omejitvam (npr. nočni premori ali kvotni sistemi).
- Potrebna so nadaljnja raziskovanja
Mesta pozivajo k večji podpori neodvisnim, strokovno pregledanim raziskavam o zdravstvenih in socialnih učinkih kronične izpostavljenosti hrupu v bližini letališč. Raziskave morajo preseči zgolj decibelne ravni in vključevati dejavnike, kot so trajanje, čas dneva in pogostost.
Podpiramo sodelovanje z:
- Evropsko agencijo za okolje,
- vsemi javnimi in zasebnimi deležniki letalskega in letališkega sektorja
- vsemi javnimi in zasebnimi raziskovalnimi inštitucijami.
- Ukrepanje je potrebno na vseh ravneh
Učinkovito obvladovanje hrupa zahteva večplastni pristop:
- na ravni EU: strogi zakonodajni okviri in podpora financiranja,
- na nacionalni ravni: usklajevanje politik prometa in zdravja,
- na ravni letališča: vlaganje v tišje flote in boljše dialoge z lokalno skupnostjo,
- na lokalni ravni: vključevanje v prostorsko načrtovanje in stanovanjske politike.
Kot predstavniki mest z letališči smo pripravljeni ukrepati, če nam bodo zagotovljena potrebna orodja, podatki in regulativna podpora.
- Preglednost in dostop do podatkov sta ključna
Pozivamo k transparentnemu delovanju pristojnih organov glede hrupa na letališčih:
- javni dostop do spremljanja hrupa v realnem času,
- razkritje zemljevidov hrupa in podatkov o pritožbah,
- jasne razlage sprememb v zračnem prostoru in operativnih odločitvah.
To bo zgradilo zaupanje in zmanjšalo napačno tolmačenje informacij.
- Pomembno vključevanje lokalnih skupnosti
Vključevanje skupnosti mora preiti od simboličnih posvetovanj do soodločanja pri odločitvah glede hrupa. Mesta morajo biti pooblaščena za:
- skupno razvijanje načrtov za obvladovanje hrupa,
- vključevanje neodvisnih mediacijskih organov,
- zastopanje prebivalcev na forumih, kjer se odloča o letališki dejavnosti.
Javna legitimnost je odvisna od vključujočih, poštenih procesov.
Povzetek:
ARC kot predstavnik mest in regij, ki na svojih ozemljih gostijo letališča, menimo, da mora trajnostna letalska industrija vključevati glasove lokalnih skupnosti. Zavezani smo h konstruktivnemu dialogu in inovativnim rešitvam, ki morajo biti sprejete na transparenten in vključujoč način, s predvideno regulacijo, investicijami in partnerstvi na vseh ravneh vladnih in letalskih sektorjev.
Povzeto po: Position paper on aviation noise.
Fraport Slovenija predstavil novi Trajnostni portal
Fraport Slovenija, ki je član Foruma dialoga o okoljskih vplivih letališč, je zagnal nov Trajnostni portal, s katerim želi svoja trajnostna prizadevanja približati širši javnosti. Na spletni strani so na jasen, dostopen in dinamičen način predstavljeni aktualni projekti s štirih ključnih področij: udobna povezljivost, naše okolje, privlačen delodajalec in brezogljično letališče.
Poseben poudarek je namenjen tudi vplivom delovanja Letališča Ljubljana na lokalno okolje in prebivalce Mestne občine Kranj ter širše gorenjske regije, predvsem na področjih varstva okolja, zmanjševanja okoljskih obremenitev, prilagajanja podnebnim spremembam ter sodelovanja z lokalnimi skupnostmi.
Ob tem je Fraport Slovenija objavil tudi novo trajnostno poročilo za leti 2023 in 2024, že deveto po vrsti. Poročilo je pripravljeno v skladu z najnovejšimi evropskimi smernicami za poročanje o trajnosti (ESRS) ter celovito obravnava področja okolja, družbe in upravljanja. Trajnostno poročilo 2023/24 je že dostopno, v naslednjih dneh pa bo objavljeno tudi na korporativni spletni strani Fraporta Slovenija.
![]()