»Pametno mesto je kot prijatelj, ki ti olajša življenje – pomaga ti priti pravočasno na avtobus, poskrbi, da imaš čistejši zrak in varnejše ulice, ter posluša, kaj potrebuješ,« je ena od bolj iskrivih definicij pametnega mesta in tako vizijo razvoja imamo tudi v Kranju.
Pametno mesto ni skupek naprav in senzorjev, temveč skupnost, ki podatke iz mesta in okolja uporablja za boljše odločanje in kakovostnejše življenje: pravočasno ukrepamo, prihranimo čas in vire, mestna uprava pa prilagodi oziroma izboljša mestne storitve, prometne tokove, se učinkovito odziva. Mestna občina Kranj zato želi občankam in občanom ponuditi digitalna orodja, ki bi jim resnično olajšala vsakdan in je za to potreben zgolj en klik oz. aplikacija – Pametni Kranj – oz. ena sama mestna kartica – CeKR. V Pametnem Kranju so na voljo že številni uporabni podatki in digitalna orodja, njihova uporaba pa je preprosta.

Zjutraj pred odhodom od doma odprete aplikacijo Pametni Kranj. Dobesedno na dlani imate podatek, kakšna je temperatura zunaj in kako čist zrak ter se lahko temu primerno uredite. Čez noč ste prejeli tudi obvestilo, zabojnik za katero vrsto odpadkov morate pripeljali k cesti, da ga izpraznijo. Nato v aplikaciji preverite, kdaj točno pride mestni avtobus na vašo postajo – podatki pritekajo 'v živo' iz senzorjev, nameščenih na avtobusu –, in zato ne čakate po nepotrebnem na postaji. Ko stopite na zjutraj še opustelo ulico, pametna razsvetljava zazna vaše gibanje in se prižge ter vam osvetli pločnik, prav tako luč na prehodu za pešce, opremljena s senzorjem (v načrtu). Vožnjo plačate z mestno kartico CeKR – ko boste plačali 10. vožnjo v istem mesecu, bo sistem 'zabeležil' mesečno vozovnico in se boste do konca meseca vozili brezplačno.
V avtobusu zaradi kakovostnega signala na svojem mobilcu brez težav preberete novice ali napovedi dogajanja v Kranju, preverite, če so na postaji, na kateri boste izstopili, koliko mestnih koles za izposojo je na voljo, se seznanite z voznim redom avtobusov, ko se boste vračali domov. Pri tem – in kako najhitreje ali najbolj okolju prijazno – do cilja, vam je lahko v veliko pomoč predvsem načrtovalnik poti.
![]()
Ko boste šli popoldne po večjih nakupih, boste v Pametnem Kranju preverili prometno situacijo in kje so prosta parkirna mesta – po možnosti z e-polnilnico – in tako ne boste izgubljali časa in goriva s slalomiranjem od enega do drugega parkirišča. Če se bo v vaši bližini zgodila prometna nesreča, boste prejeli opozorilo – in hitro poiskali novo pot do cilja (v razvoju). Če imate parkirni abonma, bo sistem prepoznal vašo registrsko tablico in se vam bo zapornica odprla oz. boste parkirali brez listka (v razvoju).
V mestni knjižnici si boste sposodili knjige s CeKRom, ko boste hodili po mestu, boste lahko s pomočjo Pametnega Kranja beležili svoje korake in se potegovali celo za kak nagradni izziv kot urbani pešec (v razvoju). A če bo obstajala nevarnost neviht s točo, vas bo Pametni Kranj opozoril na previdnost. To deluje tudi v obratni smeri: prek 'Povej mestu' lahko v aplikaciji preprosto in takoj obvestite mestno upravo o polomljenem prometnem znaku, nevarnem tlakovcu na poti, ali pa predlagate izboljšavo v vašem kraju. Ko boste doma in bo sistem zabeležil morebitno povečano porabo vode ali elektrike, boste o tem prejeli opozorilo (v razvoju). Tako boste lahko hitro ukrepali in preprečili škodo ter prihranili energijo.
Da so vse te uporabne informacije v aplikaciji Pametni Kranj na voljo v vsakem trenutku, se v ozadju odvijajo številni procesi: v mestno digitalno platformo se stekajo in obdelujejo najrazličnejši podatki iz okolja in mesta, ki jih beležijo in nato pošiljajo po mestu nameščeni merilniki, senzorji na avtobusih, stavbah in drugih mestnih površinah, podatki iz naprav (parkomatov, terminalov za izposojo koles, polnilnic, zapornic, semaforjev …), z mestnih kartic o validacijah na avtobusu …
Vsi ti podatki so anonimizirani, torej ne zbirajo osebnih podatkov. Naprave delujejo bolj kot neke vrste števci; v podatkovno bazo pride, na primer, podatek o številu potnikov, ki so ob določeni uri vstopili v določen avtobus, in ne njihovi osebni podatki (senzor vstopov in izstopov); znano je število – in ne identiteta ljudi –, ki so si na določen dan sposodili mestno kolo, ali na katerih postajah ta trenutek ni koles, katere pa so polne (podatki s terminalov na postajah), možno je spremljati, na katerih cestah je velika gneča, ne pa identitete voznikov, ki čakajo v kolonah – in na podlagi teh podatkov načrtovati ukrepe za boljši pretok prometa, ali pa se hipno prilagodi semaforski sistem, da imajo vozila na nujni vožnji prosto pot (se načrtuje).
Ob koncu dneva bo zaradi senzorjev (nameščeni bodo v kratkem) ob, na primer, vstopnih točkah v mesto znano, koliko pešcev, kolesarjev in osebnih vozil je vstopilo v staro mestno jedro, ne pa, kdo so to bili, na podlagi analize podatkov pa bo lažje načrtovati, na primer, kje je potrebnih več kolesarnic, kje urediti dodatna parkirišča ob večjih prireditvah, kako urediti morebitno zaprtje mestnega jedra ipd..
Ti podatki tako niso koristni le za občan(k)e, pač pa tudi za mestno upravo, saj lahko na podlagi podatkov sprejema boljše in tudi hitrejše odločitve pri upravljanju mesta, ne 'na pamet', ter lahko prilagaja storitve potrebam ljudi, jih izboljša: spremlja podatke o gneči in spremeni interval semaforjev, opusti ali poveča kapaciteto določene postaje KRsKOLESOM, odreagira, če se ponoči sicer večinoma pridušene cestne svetilke nenehno prižigajo – lahko gre za okvaro, ali pa varnostni problem …
Obenem pa v eno informacijsko mrežo povezan sistem omogoča tudi učinkovito komunikacijo: občina lahko opozarja oz. obvešča ljudi o posebnih dogodkih ali nesrečah, lahko tudi v omejenem obsegu (prebivalce mestnega jedra o delu na eni od ulic, vaščane o zapori lokalne ceste, o požaru in posledično slabi kakovosti zraka v delu Kranja …), lahko hitro izvede krajši 'referendum' o posamezni investiciji, da ljudje glasujejo, kaj se jim zdi bolj pomembno.
![]()
Nekatere prej omenjene rešitve oz. digitalna orodja so v Kranju že skoraj v celoti razvita, nekatera razvoju, tretja šele v fazi načrtovanja. Gre za zahtevno delo, celovit razvojni proces, ki lahko dobro deluje le, če vsi deli sistema delajo usklajeno – mestna uprava, javni zavodi, podjetja in razvijalci rešitev … Prav tako pomembno je tudi razumevanje in sodelovanje občank in občanov. Njihove izkušnje in mnenja o uporab(nost)i digitalnih orodij so dragocene pri razvoju oz. izboljševanju produktov.
S projekti, kot so Pametni Kranj, sistem mestne kartice CeKR, UP-SCALE, KReATIVE, UrbanMind in Renov-AID, Kranj raste digitalno in zeleno – z ljudmi in za ljudi. V prihodnjih letih bomo nadgrajevali platformo – Pametni Kranj 2.0 –, uvajali rešitve umetne inteligence (UI) in krepili kibernetsko in varnost osebnih podatkov. Občani bodo, na primer, lahko številne javne storitve (dovolilnice za parkiranje, vloge, dovoljenja …) pridobili na daljavo, »s kavča«, za pomoč pri dostopu do mestnih storitev bodo pogovorni UI pomočniki, na voljo bo storitev za deljenje prevoza …
Vodilo ostaja isto ves čas: vsak projekt mora izhajati iz ljudi, ne iz tehnologije; ta je zgolj sredstvo do cilja, da ljudem pomaga prihraniti čas, povečati udobje in narediti mesto bolj prijazno.
Več informacij na: