Ob 70. obletnici rojstva legendarnega alpinista Nejca Zaplotnika izšel njegov alpinistični dnevnik

Planinsko društvo Kranj in Mestna občina Kranj sta v sodelovanju z Mestno knjižnico Kranj včeraj, dan pred 70. obletnico rojstva Nejca Zaplotnika, predstavila knjigo Alpinistični dnevnik Nejca Zaplotnika. V njej so zapisi tega legendarnega alpinista, ki so nastali med letoma 1969 in 1971. Knjigo je založilo Planinsko društvo Kranj, v katerem je Nejc Zaplotnik začel svojo pot. V zgodovino alpinizma se je vpisal tudi kot prvi Slovenec, ki je – skupaj z Andrejem Štremfljem – dosegel vrh najvišje gore na svetu, Mt. Everesta.

Na novinarski konferenci ob predstavitvi knjige Alpinistični dnevnik Nejca Zaplotnika so medije nagovorili podžupan Mestne občine Kranj Janez Černe, predsednik Planinskega društva Kranj Primož Černilec, Zaplotnikova žena Mojca Zaplotnik Jamnik, Zaplotnikov plezalni sopotnik Tone Perčič ter nekdanji paralimpijec Darko Đurić, načelnik Odseka Nejca Zaplotnika za ljudi različnih zmožnosti. Peterici sta se na okrogli mizi pridružila še Zaplotnikova sestra Marija Šterk in Zaplotnikov prijatelj ter plezalni sopotnik Tomaž Jamnik – Mišo.

Še do lani so za Zaplotnikov dnevnik vedeli le njegovi domači. Gre za zvezek, v kakršnega se je pisalo pred več kot 50 leti. Nekaj več kot 100 strani so pretipkali v Planinskem društvu Kranj, ki je knjigo tudi izdalo. Pri pripravi je vseskozi sodelovala celotna družina Nejca Zaplotnika. Prelom za knjigo je pripravil Jože Trobec, ki je prispeval tudi deset karikatur, fotografije iz 70ih let pa Tone Perčič, ki je z Nejcem Zaplotnikom v tistih časih največ skupaj hodil v gore. Knjigo sta uredila Borut Marter in Katarina Klajn, ki je knjigo tudi jezikovno pregledala. Sredstva, zbrana s prodajo knjige, bodo namenjena Odseku Nejca Zaplotnika za ljudi različnih zmožnosti. Z Zaplotnikovimi zapisi bodo zdajšnje generacije alpinistov med drugim dobile primerjavo, kako se je hoja v gore spremenila v zadnjih petih desetletjih in kako je Nejc Zaplotnik s komaj 17 leti osvajal najtežje plezalne smeri. Planinsko društvo si želi, da gredo Nejčeve besede med ljudi, da spoznajo miselnost človeka, ki se je zapisal goram.

Knjigo je podprla tudi Mestna občina Kranj, ki s planinskim društvom tudi sicer odlično sodeluje. Podpira ga preko javnega razpisa, podpirala je tudi alpinistične dneve v Kranju, sofinancira dejavnosti po šolah, podpira plezalne dneve in svetovni pokal v športnem plezanju, kar so nadgradili z željo po gradnji večnamenske dvorane s plezalnim centrom. Od lani skupaj urejajo tudi planinske in tematske poti. Načrtujejo pa tudi sodelovanje pri kolesarskih poteh v naravi.

Janez Černe, podžupan Mestne občine Kranj: »Nejc se je dotaknil veliko ljudi. V mladosti sem veliko poslušal o njem, Pot pa je knjiga, ki bi jo moral prebrati vsak. Premikal je meje zmožnega in nas učil za življenje. Ko smo na občini prejeli prošnjo Planinskega društva Kranj za podporo Zaplotnikovih zgodnjih zapisov v obliki dnevnika, nismo niti za trenutek oklevali. Njegova zapuščina je brezčasna. Hribe pa imamo v Kranju kar nekako v genskem zapisu, gorništvo je del naše kolektivne identitete.«

Primož Černilec, predsednik Planinskega društva Kranj: »Ideja se je začela razvijati z mojim predsedovanjem v društvu, ko sem zraven povabil prijatelja Boruta, ki je takoj dobil idejo, da bi posnel kratek dokumentarni film o Nejcu Zaplotniku – skozi pogovore z Nejčevimi najbližjimi. Ko so snemali ta film, je Borut vprašal vsakega, če ima doma kakšno stvar od Nejca, ki je ni še nihče videl. Tako je Tomaž Jamnik enkrat prinesel Nejčev dnevnik, njegove osebne zapiske, ki jih je Mojca Zaplotnik skrbno hranila in nikoli nikomur pokazala. Takrat je padla ideja, da moramo to izdati. Mojci je bila tudi všeč ideja, da bomo ustanovili odsek za osebe s posebnimi potrebami. Ta nosi Nejčevo ime. Alpinistični dnevnik Nejca Zaplotnika ima veliko moč, ki jo boste začutili, ko boste imeli knjigo v roki in jo tudi prebrali.«

Mojca Zaplotnik Jamnik: »So stvari, ki se zgodijo takrat, ko se morajo zgoditi. Ta dnevnik je ena od redkih Nejčevih intimnih stvari, ki jih še imamo doma. Ko so me na planinskem društvu prosili, da bi bil ta dnevnik primeren za izdajo, nisem najprej kazala posebnega navdušenja. Ko so mi povedali, kakšen je namen izida tega dnevnika, sem začutila Nejčevo poslanstvo, da pomaga ljudem s posebnimi potrebami, ki imajo radi gore. Nejc je bil vedno pripravljen pomagati ljudem, zato se mi je zdelo smiselno pristopiti temu projektu.«

Tone Perčič, Zaplotnikov plezalni sopotnik: »Skupaj sva začela iskati izzive s sedmimi leti. Storžič, Grintovec, Triglav … Vse to največ zaradi Nejčeve radovednosti, tako sva začela na široko raziskovati gore. Šla sva po razpotjih in se organizirano lotila tudi kakšnega težjega podviga. Takrat nihče še ni slutil, da bova prava plezalca. Leta 1968 sva si sposodila vrvi, pozneje se je to poglabljalo, plezala sva vse težje smeri. V plezalnem društvu Kranj sva dobila prijatelje, želje so bile vse večje, smeri vse bolj zahtevne. V čast mi je, da sem prispeval svoj delček v tej knjigi. Z veseljem sem to delal, ker sem vedel za koga. Nejc je name zelo pozitivno vplival, hvaležen sem mu za to, neverjetno dobro sva se ujela in potem zastrupila vse okrog sebe.«

Darko Đurić, načelnik Odseka Nejca Zaplotnika za ljudi različnih zmožnosti: »Doma imamo eno prvih izdaj knjige Pot. Vedno me je navduševalo, kakšno filozofijo je imel Nejc: preprostost. Tudi sam sem na svoji športni poti doživel, kako pomembna je zares pot. Osredotočamo se na cilje, a cilj gre. Poti in cilji so za nas z drugačnimi zmožnostmi drugačni. Glavna dejavnost odseka za osebe z različnimi zmožnostmi je omogočati, da bodo dosegle svoj potencial. Če bodo želele doseči vrh, doživeti gore, jim bomo skušali to omogočiti.«

Danes, 15. aprila 2022, obeležujemo 70. obletnico rojstva Nejca Zaplotnika. Ob 14. uri se bodo ob njegovem kipu pred Bežkovo vilo v Kranju, v kateri domuje tudi Planinsko društvo Kranj, župan in drugi poklonili temu legendarnemu alpinistu.