Pojdi od doma KR brez avta, KR peš, KR s kolesom ali pa skoči KR na bus
V Kranju se trudijo z izboljšavami javnega prevoza in pametnimi rešitvami ljudi spodbuditi k manj vožnjam z avtom in zato več na trajnosten oz. aktiven način.
Te dni je v mestu opaziti plakate, ob pločnikih pa nalepke, ki spodbujajo ljudi k premisleku o svojih potovalnih navadah – če že ne kar akciji –, naj namesto v avto raje sedejo na kolo, na mestni avtobus, ali pa se do želene lokacije sprehodijo. Po radijskih postajah k temu pozivata tudi dva simpatična Kranjčana, po medmrežju igrive grafike. Pred kratkim so številni občanke in občani vseh starosti, ki so prišli v mesto s kolesom po opravkih, v šolo, v službo … ob vrnitvi v kolesarnico našli svoje kolo opremljeno z nepremočljivo prevleko za sedež, da bodo na suhem sedeli med kolesarjenjem tudi po dežju.
Promet je eden največjih virov onesnaževanja zraka v Kranju in v Mestni občini Kranj si z več projekti, ukrepi in aktivnostmi prizadevajo, da bi občanke in občani vsaj za krajše razdalje prednostno izbirali aktivne oblike potovanja – hojo in kolesarjenje – ter mestni potniški promet.
»Bi nas dostopen in prijazen javni prevoz, dodatne kolesarske površine, varne (šolske) pešpoti, uporabniku prijazen in učinkovit načrtovalnik poti, lažji dostop do souporabe avtomobila in sopotništva … prepričal, da pustimo avto doma oz. ugotovimo, da drugega avta pravzaprav ne potrebujemo?«
To je ključno vprašanje, iz katerega v Kranju izhajajo pri načrtovanju ukrepov na področju prometa, usklajeno in enotno v vseh strateških dokumentih: v pravkar izdelani Občinski celostni prometni strategiji, v osveženi Trajnostni urbani strategiji Kranja in seveda tudi v podnebni pogodbi Kranja, ki je eno od 112 mest, vključenih v EU misijo podnebno nevtralna in pametna mesta do leta 2030. V okviru misije pa sodelujejo še v dveh pilotnih projektih, UP-SCALE in KReATIVE, katerih cilj je prav iskanje inovativnih rešitev na področju trajnostne mobilnosti.
Avtobus pride točno ob …
Dveletni projekt UP-SCALE se počasi zaključuje in v začetku maja bo v polni funkcionalnosti zaživel načrtovalnik poti, ki bo na uporabo znotraj Pametnega Kranja. Gre za neke vrste kranjsko izboljšano različico Googlovih zemljevidov, ki ga v MOK razvijajo z Inštitutom Jožef Stefan, Event registry in T-2, uporabniku pa bo na izbiro ponudil najboljši način potovanja od točke A do B (po Kranju), prednostno trajnostne oz. aktivne – peš, s kolesom, avtobusom oz. kombinacijo njih – , seveda pa tudi z avtom. Uporabnik bo potem sam izbral način potovanja glede na njegove želje in potrebe; koliko se mu mudi, koliko udobja želi, želi potovati aktivno, koliko ogljičnega odtisa bo ustvaril pri tem …
Zelo pomembna dodana vrednost te digitalne rešitve za uporabnike bo vsekakor dostop do podatkov, kdaj točno bo mestni avtobus na izbranem avtobusnem postajališču – ali bo tam prej, zamuja, ali sploh še ni na poti … Doslej smo se v Kranju lahko opirali zgolj na statične vozne rede, zdaj pa bo tehnična oprema, ki jo MOK namešča na mestne avtobuse, med vožnjo ves čas pošiljala podatke v podatkovno bazo in bodo na voljo dobesedno na dlani – v Pametnem Kranju v načrtovalniku poti in v razdelku 'Mobilnost – Javni prevoz'. Načrtovalnik poti nameravajo še nadgraditi, med drugim povezati s Slovenskimi železnicami in Ljubljanskim potniškim prometom (LPP) ter tako dodati možnost potovanja/kombiniranja poti z vlakom in ljubljanskimi mestnimi avtobusi.
Predlogi izboljšav
Optimizacija javnega potniškega prometa je drugi cilj omenjenega projekta; s senzoriko na avtobusih so zbrali in analizirali podatke, pridobili podatke iz sistema KRsKOLESOM, o uporabi in zasedenosti javnih električnih polnilnic, jih združili s predlogi občank in občanov za izboljšave v mestnem prometu ter jih dopolnili z informacijami o trenutnih in napovedanih gradnjah stanovanjsko-poslovnih stavb. Na tej podlagi bodo v MOK predlagali spremembe sedanjih voznih redov, morebitno uvedbo novih mestnih linij in avtobusnih postajališč, tudi velikosti avtobusov na posameznih linijah, pa tudi, kje bi bile smiselne oz. potrebne nove postaje KRsKOLESOM postajališč in infrastruktura za trajnostno mobilnost. V MOK upajo, da bodo predlogi v največji možni meri upoštevani, pri tem pa bo ključno predvsem sodelovanje s koncesionarjem za mestni promet, z Arrivo Slovenija.
»Do leta 2030 želimo v Kranju bistveno zmanjšati izpuste toplogrednih plinov, izboljšati kakovost zraka ter tudi s tem dvigniti kakovost življenja v mestu. Med ključnimi cilji za naprej so: manj avtomobilov v Kranju, več kolesarjev, bolj privlačen javni prevoz in multimodalna povezljivost – z novo infrastrukturo, P+R parkirišči ter digitalnimi rešitvami, kot sta aplikacija Pametni Kranj in mestna kartica CeKR. Zavedamo pa se, da infrastruktura in tehnologija nista dovolj – ključno je sodelovanje ljudi in sprememba njihovih potovalnih navad. Res si želimo, da bo šli raje kot z avtom v trgovino ali v službo KR peš, KR s kolesom ali KR z busom,« je ob tem povedal župan MOK Matjaž Rakovec.
Gremo v akcijo!
V maju bodo zato občanke in občane vseh generacij povabili na druženje, na katerem se bodo lahko pobliže spoznali z načrtovalnikom poti, se zabavali na (kolesarskih) delavnicah in se v živo prepričali, da je mobilnost lahko dostopna, trajnostna in pametna.
Projekt UP-SCALE bodo v Kranju nadgradili s pilotnim projektom KReATIVE, cilj pa je vzpostaviti platformo za uporabo deljene mobilnosti (iskanje/ponujanje deljenja prevoza iz/v Kranj z različnih lokacij), prevoze na zahtevo (klic/klik za naročilo prevoza - rešitev predvsem za območja, kjer mestni avtobusi ne vozijo tako pogosto).
Vso to zgodbo pa podpira še en evropski pilotni projekt, UrbanMind, ki bo na podlagi zbiranja podatkov s senzorjev med drugim v pomoč pri upravljanju prometnih tokov v starem mestnem jedru in bo omogočil precej bolj učinkovito načrtovanje in napovedovanje prometa v starem mestnem jedru ter spremljanje okoljskih parametrov.
V MOK so pred kratkim prejeli tudi 1,8 milijona evrov nepovratnih sredstev EU in države prav za uvajanje digitalnih rešitev in sodobnih tehnologij za spodbujanje trajnostne mobilnosti in s tem bodo lahko samo še dodatno podprli oz. nadgradili zastavljene načrte.