Urban Mobility Days v Vilni: Predstavitev projekta UrbanMind

V začetku oktobra so v Vilni v Litvi potekali Dnevi urbane mobilnosti 2025 – dogodek, ki vsako leto združuje evropska mesta, odločevalce in predstavnike industrije, da bi razpravljali o najnovejših trendih in rešitvah na področju trajnostne mobilnosti. Dogodek mestom ponuja priložnost za izmenjavo izkušenj, predstavitev dobrih praks in povezovanje z evropskimi politikami in pobudami, ki oblikujejo prihodnost mobilnosti.

 

 

Sodobna mesta se soočajo z različnimi izzivi na področju mobilnosti: politike so strožje, državljani zahtevajo večjo personalizacijo in avtomatizacijo mestnih storitev, notranja mobilnost ter dobavne in vrednostne verige pa postajajo vse bolj zapletene.

 

Da bi se spopadli s tem hitro spreminjajočim se okoljem mobilnosti, potrebujemo nove načine sodelovanja med vsemi zainteresiranimi stranmi, ne da bi pri tem ogrožali zasebnost, varnost in zaščito. Za zbiranje in uporabo podatkov o različnih procesih, povezanih z mestom, je treba upoštevati skupne standarde za podatkovno infrastrukturo, upravljanje in varnostno zasnovo. Platforme, ki upoštevajo najvišje standarde za shranjevanje, izmenjavo, upravljanje in varnost podatkov, usklajene s strogimi mednarodnimi konvencijami, se imenujejo podatkovni prostori.

 

Nedavno je bil razvit načrt za podatkovni prostor za pametne skupnosti (European Data Space for Smart Communities), ki predlaga enotni niz standardov za vzpostavitev podatkovnih prostorov za pametne skupnosti. Tehnološki del vključuje Universal Trust Data Registry (za zaupanje in preverjanje udeležencev), Authorization Policies Store (za pravila dostopa in varnost) in Federated Catalogue (za odkrivanje in povezovanje podatkov).

 

Enako pomembni so tako imenovani minimalni mehanizmi interoperabilnosti (MIM), ki določajo skupna pravila za interoperabilnost. V praksi to pomeni, da se podatki zbirajo in opisujejo na enoten način (MIM1 in MIM2), osebni podatki so ustrezno zaščiteni (MIM4), algoritmi umetne inteligence so pregledni in razložljivi (MIM5), celoten sistem pa je zaščiten pred zlorabo (MIM6). Uporaba teh gradnikov zagotavlja, da so rešitve razvite v skladu z evropskimi standardi ter prenosljive in uporabne v različnih mestih.

 

 

Konzorcij, ki ga vodita mesta Kranj in Pulj, je skupaj z družbama Riko in 3fs zgradil podatkovni prostor UrbanMind na podlagi načrta DS4SSCC Data Space Blueprint. Trenutno se na podlagi temeljne infrastrukture podatkovnega prostora izvajata dva primera uporabe – kartiranje prometa in spremljanje okolja na podlagi mikrolokacije. V Kranju in Pulju senzorji gibanja na križiščih spremljajo promet in zaznavajo zastoje, medtem ko senzorji okolja na avtobusih merijo kakovost zraka in druge okoljske parametre. Ti podatki se zbirajo in povezujejo v enotni platformi, ki omogoča analizo in podpira odločanje za bolj trajnostno mobilnost.

 

Udeležba predstavnika konzorcija, Tomaža Laniška, na dnevih urbane mobilnosti je bila priložnost, da so delo predstavili širši evropski javnosti in spodbudili druga mesta, naj vlagajo v digitalno infrastrukturo na področju mobilnosti, kar bo na koncu prispevalo k blaginji in kakovosti življenja državljanov.