Povabilo k podpisu zaveze k podnebni nevtralnosti

Člani Strateškega sveta Mestne občine Kranj za podnebno nevtralnost in pametno skupnost so se na drugi seji seznanili z akcijskim načrtom, ki opredeljuje aktivnosti in cilje za doseganje podnebne nevtralnosti in vzpostavitev pametnih rešitev do leta 2030. Do začetka leta 2024 so si dali rok, da preučijo dokumente in predlagajo morebitne dopolnitve, nato pa sporočijo, ali so pripravljeni podpisati zavezo za izvajanje akcijskega načrta. Tega nameravajo v MOK skupaj z investicijskim načrtom 15. marca 2024 oddati Evropski komisiji. V Kranju se nadejajo, da bodo dobili potrditev, da so pravi poti.

 

Ekipa za zeleni prehod (Transition Team) Mestne občine Kranj (MOK) je v zadnji fazi priprave akcijskega in investicijskega načrta v okviru Misije 100 podnebno nevtralnih in pametnih mest do leta 2030 z zadanimi ukrepi in cilji na petih ključnih sektorjih: energetika, mobilnost in transport, ravnanje z odpadki in krožno gospodarstvo, zelena infrastruktura in grajeni prostor (stavbe). To bo podlaga za podnebno pogodbo (Climate City Contract – CCC), ki jo bo MOK Evropski komisiji oddala sredi marca 2024.

 

Na tokratni seji strateškega sveta, v katerem sodelujejo posamezniki iz področij delovanja, ki bodo ključno vplivala na doseganje podnebne nevtralnosti, so podrobneje predstavili dopolnjeni akcijski načrt, ki je ključen, in ko bo potrjen, bodo na tej osnovi pripravili še investicijski načrt.
Akcijski načrt poleg ukrepov in časovnega okvira za izvajanje vsebuje tudi emisijsko bilanco, saj so v MOK prvič v zgodovini začeli z merjenjem izpustov v posameznih panogah in pripravili izračune, za koliko bi jih lahko znižali z načrtovanimi ukrepi. Dve ključni področji, na katerih bodo največ delali v naslednjih letih, sta energetika in mobilnost, pri čemer si bodo prizadevali v smeri zniževanja emisij do leta 2030 za 80 odstotkov glede na leto 2018.

 

Člane sveta – predstavnike lokalnega gospodarstva, javnih zavodov in državnih služb (Goodyear, Komunala Kranj, Arriva, Domplan, Elektro Gorenjska, ZD Kranj, Zavod RS za gozdove, lokalna energetska in razvojno agencija, IKT in strokovnjaki …) – je župan MOK Matjaž Rakovec pozval, naj proučijo dokumente in izrazil upanje, da bodo nato pripravljeni podpisati zavezo oziroma podnebno pogodbo kot partnerji.  »Uspeh je odvisen od vseh nas oziroma na vseh področjih. Zaveza pomeni, da bomo s sodelovanjem in podporo zadanim ukrepom skupaj težili k podnebni nevtralnosti. Ob tem bomo vsi poskušali spreminjati navade ljudi – začenši pri svojih zaposlenih in nato navzven, kar bo verjetno najtežje. V občini si bomo prizadevali zagotoviti načrtovanim aktivnostim ustrezno podporno infrastrukturo oziroma pogoje, da bomo lažje uresničili zadane cilje in bodo ljudje sami ugotovili, da jim trajnostne prakse prinašajo številne ugodnosti in prednosti.«

Omenil je prednosti, ki jih bodo imeli občanke in občane zaradi pametnega upravljanja mesta s pomočjo digitalnih rešitev – po uvedbi mestne kartice (brezplačen mestni prevoz, plačevanje storitev po dejanski porabi) in zagonu digitalne platforme s polno funkcionalnostjo (vse informacije na enem mestu – promet, javni prevoz, odpadki … ter ažurno obveščanje občanov), napovedal nadaljnje vzpostavljanje trajnostne mobilnosti, podpore pri gradnji infrastrukture za daljinsko ogrevanje ipd.

 

Rezerv še kar nekaj

Eden od izzivov je znižanje emisij v kmetijstvu in gozdarstvu, zato bo na temo, s kakšnimi ukrepi si se jih dalo znižati, MOK v prihodnjih dneh organizirala sestanek s predstavniki kmetijstva in gozdarstva. Manj intenzivne živinoreje in zato več poljedelstva (žito za hrano ljudi, ne za rejo živali), je zagotovo eden takih, so poudarili na seji.

 

Kar se energetike tiče, je predviden tudi bolj zelen Občinski podrobni načrt (OPN) in bo od investitorjev zahteval večje zelene zaveze pri projektih, ključne pa bodo tudi energetske sanacije zasebnih nepremičnin ter podnebno nevtralne nove gradnje. »Mestna občina Kranj je energetsko obnovila že skoraj vse svoje zgradbe, tudi državne bodo kmalu sanirane, prav tako večstanovanjske stavbe v mestnih soseskah v Kranju, tako da imamo pri tem le še za okoli četrtino manevrskega prostora za izboljšave. Večji del bo tako odvisen od lastnikov zasebnih nepremičnin,« je poudaril župan.

 

Naredili so tudi oceno stroškov izvedbe predvidenih ukrepov v akcijskem načrtu – znašali naj bi okoli 350 milijonov evrov, pri čemer so jih za 62 milijonov evrov že izvedli, preostalih 300 milijonov pa naj bi zagotovili iz več virov: lastna sredstva MOK (približno 50 milijonov evrov), EU sredstva in subvencije, posojila, zasebni kapital …

 

Načrt je, da 15. marca oddajo vse dokumente – akcijski in investicijski načrt ter zavezo – podnebno pogodbo – ter po pregledu od Evropske komisije pridobijo t. i. city label, oznako, da so na pravi poti do dosega podnebne nevtralnosti do leta 2030. Nato bodo lahko začeli z realizacijo načrtov.

 

Pametni projekti se dobro razvijajo

Ob koncu seje so se člani strateškega sveta seznanili še s projekti Urada za razvoj in pametnih skupnosti: podrobneje o digitalni platformi in sistemu mestne kartice, o napredku v projektu povečanja lokalne prehranske samooskrbe (od začetka projekta leta 2020 se je v projekt skupnega naročanja živil prek digitaliziranega dinamičnega nabavnega sistema vključilo skupno že 12 javnih zavodov (šole, vrtci, domovi upokojencev, srednje šole ...), tako da se delež lokalno pridelane hrane na jedilnikih šol in vrtcev povečuje: v okviru javnega naročila v določenih kategorijah je 44-, v okviru izločenih sklopov v določenih kategorijah pa kar 80-odstoten).

Do pomembnega preboja je prišlo v projektu Bionika, saj je ta postal akreditiran kot študijski program (s 16 predmeti), prvi predmet pa bo razpisan predvidoma marca 2024), medtem ko pri pilotnem projektu UP-SCALE sodelujejo z Inštitutom Jožef Stefan (IJS), cilj pa je optimizacija javnega potniškega prometa na podlagi podatkov, pridobljenih iz opreme/senzorjev na avtobusih – trenutno kupujejo ustrezno tehnično opremo ­– in razvoj MaaS aplikacije, ki bo uporabniku podala vse možne poti do želene lokacije, vključno z razdaljo, porabljenim časom za pot in izračunom ogljičnega odtisa.