Slovenske železnice in Mestna občina Kranj skupaj za podnebno nevtralnost
Župan Mestne občine Kranj Matjaž Rakovec in direktor potniškega prometa Slovenskih železnic Miha Butara sta slovesno podpisala zavezo o sodelovanju pri doseganju podnebne nevtralnosti v Kranju. Slovenske železnice so tako največje slovensko podjetje, ki se je s to namero pridružilo že več kot 50 drugim partnerjem oz. organizacijam. Na delovnem srečanju so identificirali številne priložnosti za sodelovanje pri razvoju trajnostnih rešitev.
Kranj je eno od 112 mest, ki sodelujejo v evropski Misiji podnebno nevtralna in pametna mesta do leta 2030. Cilj mesta je do leta 2030 zmanjšati izpuste toplogrednih plinov za 113.263 ton ekvivalenta CO₂ glede na leto 2018. Največji izziv predstavlja promet, zato je sodelovanje s Slovenskimi železnicami ključnega pomena za dosego ciljev na področju trajnostne mobilnosti.
Na torkovem srečanju so predstavniki Mestne občine Kranj (MOK), Slovenskih železnic in Zavoda za turizem in kulturo Kranj izpostavili številne priložnosti in tudi pripravljenost za sodelovanje pri razvoju trajnostnih rešitev, ki bodo prispevale k boljši kakovosti življenja v Kranju. Med temi predvsem izboljšanje povezljivosti različnih načinov prevoza, razvoj inovativnih rešitev za prevoz potnikov po sestopu z avtobusa ali vlaka ter skupne promocijske aktivnosti za povečanje privlačnosti mesta.
Župan MOK Matjaž Rakovec je ob podpisu zaveze poudaril: »Brez ključnih partnerjev uresničitev načrtov, zapisanih v naši podnebni pogodbi, ne bi bila možna. Veseli nas, da se Slovenske železnice pridružujejo naši skupni poti k podnebni nevtralnosti.«
Tudi v Slovenskih železnicah si v zadnjem obdobju prizadevajo vzpostaviti čim bolj udoben in obenem okolju prijazen prevoz potnikov s posodabljanjem voznega parka. »Z novimi 52 potniškimi garniturami bomo veliko pridobili vsi – potniki, zaposleni pri SŽ in tudi okolje. Javni železniški promet se je s tem zelo moderniziral tudi na gorenjski progi in privabil številne nove potnike. Prepričan sem, da lahko s Kranjem ustvarimo dobro trajnostno zgodbo, ki bo lahko služila za primer dobre prakse tudi v drugih mestih, povezanih z železnico,« je povedal direktor potniškega prometa Slovenskih železnic Miha Butara.
Varovanje okolja je zadnja leta ena ključih tem tudi na področju potniškega in tovornega prometa. Železnica ima pri tem ključno prednost v primerjavi z drugimi oblikami prevoza. Zadnji statistični podatki Evropske komisije kažejo, da železniški promet predstavlja le 0,4 odstotka izpustov toplogrednih plinov iz prometa. Od leta 2024 dalje vsi električni vlaki SŽ vozijo z elektriko iz 100-odstotnih obnovljivih virov, kar pomeni 100-odstotno zeleno energijo in praktično nič CO2. To pomeni občutno zmanjšanje ogljičnega odtisa v železniškem prometu.
Prek 50 zavez
Zaveza partnerjev, da bodo delovali skupaj in proaktivno za uresničitev ciljev Misije v Kranju, je sicer eden od treh obveznih delov podnebne pogodbe – poleg akcijskega načrta, nabora ukrepov za dosego podnebne nevtralnosti, in finančnega načrta za njihovo izvajanje. MOK jo je lani spomladi uspešno predala Evropski komisiji. Zavezo je podpisalo že več kot 50 različnih organizacij, pridružilo se jim je tudi Ministrstvo RS za zdravje s pismom podpore.
Kranj je potem oktobra lani prejel znak misije EU, priznanje za uspešno pripravljen in predvsem uresničljiv akcijski in investicijski načrt, da do leta 2030 postane podnebno nevtralno in pametno mesto. To mu odpira poti do javnega in zasebnega financiranja za dosego zastavljenih ciljev ter zagotavlja nadaljnjo podporo EU, da se ti tudi uresničijo. Cilj Misije je iskanje dobrih praks, ki bodo pozneje v pomoč ostalim mestom pri uresničevanju Evropskega zelenega dogovora – da postanejo podnebno nevtralne do leta 2050.