Na tretji seji v ospredju podnebna pogodba in kartica CeKR

Na tretji seji Strateškega sveta Mestne občine Kranj za podnebno nevtralnost in pametno skupnost, ki je 29. februarja potekala prek spleta, so največ pozornosti namenili predstavitvi podnebne pogodbe, mestni kartici CeKR, ob tem pa tudi pilotnemu projektu UP-SCALE.

 

Po letu dni so v Mestni občini Kranj (MOK) zaključili pripravo podnebne pogodbe, ki sestoji iz akcijskega načrta (nabora ukrepov), investicijskega načrta ter zavez partnerjev, kako namerava Kranj do leta 2030 postati podnebno nevtralno in pametno mesto.

Člani strateškega sveta so se seznanili s ključnimi ukrepi, kako v Kranju znižati izpuste toplogrednih plinov glede na 2018; to pomeni 113.263 ton ekvivalenta CO2 manj kot v izhodiščnem letu. V akcijskem načrtu je določenih šest glavnih ukrepov na petih ključnih področjih: energetika, promet, odpadki in krožno gospodarstvo, zelena in modra infrastruktura ter zgradbe oz. grajeno okolje.

S temi bi lahko dosegli kar 80 odstotkov cilja, predvideno pa je vzpostavljanje sončnih elektrarn, sistemov za shranjevanje energije (baterije) ter energetske zadruge, en avto v gospodinjstvu, vzpostavitev daljinskega ogrevanja/ohlajanja (z obnovljivimi viri energije) , vzpostavitev Centra krožnega gospodarstva Zarta za pametno ravnanje z odpadki, infrastrukture za e- in vodikova vozila in izkoriščanje odpadne toplote iz industrijskih in poslovnih stavb.

 

»Veliko rezerve je še pri energetskih sanacijah, zlasti individualnih stavb. Občinske, kmalu tudi tiste v državni lasti, smo v glavnem že energetsko sanirali, tako da bo treba zdaj k temu spodbuditi še lastnike zasebnih nepremičnin. To seveda pomeni investicijo, a ta prinaša velike prihranke in konec koncev tudi bolj zdravo okolje,« je poudaril župan MOK Matjaž Rakovec.

 

Za dosego vseh zastavljenih ciljev, med drugim k zniževanju izpustov ogljikovega dioksida, povečanju mobilnosti, spreminjanju navad ljudi – živeti udobno, a z manjšo rabo virov –, je nujen tudi razvoj digitalnih in trajnostnih rešitev ter naprednih orodij za smotrno načrtovanje ukrepov in s tem boljše upravljanje mesta.

V Kranju zato razvijajo mestno podatkovno platformo (občani lahko do želenih podatkov dostopajo prek aplikacije Pametni Kranj) ter sistem mestne kartice CeKR, ki je Kranjčanke in Kranjčane brezplačno na voljo od 21. marca. Z eno samo kartico oziroma aplikacijo bodo imetniki bistveno lažje in varneje uporabljali in/ali plačevali javne mestne in druge storitve. S pomočjo mestne kartice bo možno prometne storitve zaračunavati po načelu t. i. "poštene cene" (najugodnejša cena vozovnice), s čimer želijo povečati uporabo mestnega prometa.

Vzporedno s tem bodo razvijali še bonitetni sistem, in to tudi z zasebniki ponudniki, katerega cilj je poleg ugodnosti za imetnike kartice pri uporabi mestnih in drugih storitev, tudi nagrajevanje oziroma motiviranje njihovih vsakodnevnih trajnostnih dejanj.

 

»Potrebne bodo številne ozaveščevalne kampanje, dogodki in delavnice, da bodo občanke in občani vseh starosti ozavestili, da so trajnostna dejanja in investicije v obnovljive vire energije nujne,« je na razpravi poudarila Lučka Kajfež Bogataj.

 

Kot je bilo povedano, bo za izvajanje načrtovanih ukrepov potrebnih več kot 360 milijonov evrov, za najmanj 62 milijonov evrov investicij so v preteklih letih že izvedli, preostali znesek pa se bo znosno razdelil med občino (96 mio evrov), občane (102 mio evrov), upravljavce infrastrukture (44 mio evrov), gospodarstvo/zasebni sektor (72 mio evrov) in državo (52 mio evrov).

 

Prvega marca je predviden podpis zavez s partnerji, da bodo delovali skupaj in proaktivno za uresničitev ciljev Misije v Kranju, najpozneje 15. marca 2024 pa MOK namerava dokument predati v uradni pregled Evropski komisiji. 

 

Na seji so predstavili tudi pilotni projekt UP-SCALE, v katerem je MOK vodilni partner, vključeni pa so še MO Ljubljana, MO Velenje, Inštitut Jožef Stefan in podjetje Envirodual. V Kranju se osredotočajo na področje mobilnosti, saj kar 29 odstotkov izpustov izhaja ravno iz prometa.

Cilj projekta je optimizacija javnega potniškega prometa na podlagi podatkov, pridobljenih iz opreme/senzorjev na avtobusih, in razvoj MaaS aplikacije, ki bo uporabniku podala vse možne poti do želene lokacije, vključno z razdaljo, porabljenim časom za pot. Aplikacija bo vpeta v Pametni Kranj, ki bo omogočal tudi ažurno obveščanje, dvosmerno komunikacijo MOK–občani in tudi ozaveščanje. Izzivi so, kakor so povedali na predstavitvi, kako bolje povezati mesto in podeželje, kako rešiti slabo zasedenost avtobusov v določenih terminih in obenem zagotoviti prevoze tudi v popoldanskem času na športne oziroma prostočasne dejavnosti otrok in mladostnikov.

 

Končali so s Strategijo digitalnega razvoja 2020–2023 in se strinjali, da so v njej zastavljeni cilji do danes večinoma uresničeni, zato se že pripravlja novelacija oziroma nadgradnja dokumenta do leta 2030.

Kategorije:
domov