NACIONALNA KOLESARSKA KONFERENCA – PRVA KOLESARSKA KONFERENCA NA DRŽAVNI RAVNI

Na Direktoratu za trajnostno mobilnost in prometno politiko pri Ministrstvu za infrastrukturo so v sodelovanju z Mestno občino Kranj organizirali Nacionalno kolesarsko konferenco, ki je 28. in 29. septembra 2022 potekala v Kranju. To je bila prva konferenca, posvečena izključno kolesarstvu v Sloveniji, organizirana s strani državnih organov.

 

Ker je kolesarska infrastruktura temelj, na katerem se lahko razvijajo ostale podporne storitve za kolesarstvo, so organizatorji želeli dati jasen signal, da se zavedajo pomembnosti razvoja le-te, hkrati pa poudariti, da je za uspeh razvoja kolesarstva pomembno sodelovanje z vsemi deležniki na področju kolesarstva, sprememba navad in prometne kulture ter izboljšanje sobivanja vseh na skupnih poteh.

 

Matjaž Rakovec, župan Mestne občine Kranj, je izpostavil pomembnost gradnje in nadgradnje primerne infrastrukture za kolesarjenje kot nujno podlago za razvoj kolesarjenja kot načina vsakodnevnega premika in ne le turističnega odkrivanja Kranja ter Slovenije: »Infrastrulturo lahko zgradimo, pomembna pa je tudi kultura kolesarjenja. V naslednjih štirih letih bi želeli avtomobile čimbolj spraviti iz centra, zgradili bi radi še več kolesarskih stez v mestu in se še bolj povezali s turizmom v gorenjski regiji, z Bledom in Bohinjem, kasneje tudi s čezmejnimi regijami.«

 

Darko Trajanov, generalni direktor Direktorata za trajnostno mobilnost in prometno politiko, je poudaril, da na Ministrstvu za infrastrukturo vidijo kolo kot enega izmed najbolj trajnostnih prevoznih sredstev za vsakodnevne poti, lahko za poti od vrat do vrat oz. v primerih daljših razdalj v kombinaciji z javnim potniškim prometom: »Ministrstvo bo v letih od 2019 do 2023 vložilo več kot 200 mio EUR, s katerimi bo zgrajenih več kot 500 km kolesarskih povezav, veliko tudi s pomočjo evropskih sredstev. Naj poudarim še, da ministrstvo v okviru medresorske delovne skupine pripravlja Strateški načrt za razvoj kolesarstva, katerega osnutki ukrepov bodo s strani mojih strokovnih sodelavcev predstavljeni na konferenci. V naslednjem letu predvidevamo sprejem tega strateškega dokumenta, ki bo usmerjal naše bodoče delo in investicije. Po podatkih Statističnega urada RS smo lansko leto uvozili skoraj 100.000 koles, ki so vredna več kot 50 mio EUR. Naj nam ne stojijo parkirana v garaži, začnimo se voziti z njimi.«  

 

K sodelovanju so pritegnili tako domače kot tuje strokovnjake, program pa je poleg predavanj vključeval tudi okrogle mize, kjer so odprli ključne teme, povezane s kolesarjenjem. Med predavatelji izpostavljajo prispevke tujih gostov, ki so predstavili dobre prakse, ki v tujini prinašajo odlične rezultate in so lahko zgled pri razvoju kolesarskega omrežja v Sloveniji:

 

  • Lukas Stadtherr iz švicarske nacionalne mreže SwitzerlandMobility je predstavil delovanje organizacije SwitzerlandMobility Foundation, ki je neke vrste koordinacijsko telo, ki krovno usklajuje in koordinira državne institucije, regionalne razvojne agencije in lokalne organizacije ter privatni sektor na področju aktivne in trajnostne mobilnosti v Švici, še posebej s turističnega vidika. Kaj priporoča Sloveniji? »Povezavo turizma s kolesarstvom na nacionalnem in regionalnem nivoju. Najpomebnejši sta dobra komunikacija in koordinacija, na drugem mestu pa digitalizacija.«
  • Tadej Brezina iz Tehnične univerze na Dunaju je predstavil rezultate aktualne študije (04/2022) o gospodarski vrednosti kolesarstva v Avstriji: ugotovili so, da je bruto dodana vrednost 64 centov na vsak vloženi EUR in da je na področju kolesarstva v Avstriji zaposlenih več oseb kot v poštnih in kurirskih storitvah. Nadalje se je osredotočil na pomen primernih kolesarskih parkirišč na železniških postajah na Nizozemskem in Danskem, ki so svetovno poznane. Izpostavil je, kako so videti vmesniki med kolesarjenjem in železnico v manjših in srednje velikih mestih, v katerih še ni nizozemskih pogojev za kolesarjenje. Katera temeljna pravila je treba upoštevati pri načrtovanju infrastrukture in kaj se da naučiti od uporabnikov samih.
  • Alex Crevar je neodvisni ameriški novinar, urednik, svetovalec in strokovnjak za razvoj poti, ki se posveča odgovornemu turizmu. Z udeleženci konference je delil svoj pogled na kolesarstvo kot del turistične strategije: kolesarjenje popotnikom ponuja priložnost, da se premikajo počasneje in raziskujejo več, medtem ko s človeško hitrostjo odkrivajo pogosto spregledane destinacije. Povedal je tudi, da je potrebno kolesarsko infrastrukturo razvijati in nadgrajevati v prvi vrsti z mislijo o lokalnem prebivalstvu, šele nato o turistih.
  • Jan Kamensky je predstavil svoje »vizualne utopije« in s tem svoj koncept, kako videti naše ulice na novo oz. take, kot so bile včasih, ko ni bilo avtomobilov. Izpostavil je pomembnost tega, kako vsak posameznik vidi svojo vlogo na planetu – ali je le obiskovalec ali pa je del tega sveta in lahko tvorno soustvarja svet, v katerem živi.
  • Gertjan Hulster je predstavil nizozemsko kulturo kolesarjenja, kjer je kolesarjenje samoumevno, vendar kolesarski raj z dobro kolesarsko mrežo ni nekaj, kar pade z neba. Gre za garaško delo in Nizozemci so to delali zadnjih 50 let. V okviru konference so si udeleženci ogledali tudi njegov dokumentarni film Why we cycle, ki na vizualen način prikaže prednosti kolesarjenja na Nizozemskem.

 

Na okroglih mizah so sodelujoči osvetlili izzive kolesarstva kot turistične strategije ter pomembnost sodelovanja deležnikov na področju kolesarstva in turizma na poti do boljšega kolesarskega turističnega produkta, kot tudi umeščanja kvalitetne kolesarske infrastrukture kot osnovnega predpogoja za razvoj kolesarstva in spremembo potovalnih navad. Prav tako je bila izpostavljena prednost vključevanja lokalnega prebivalstva v kolesarski turizem in sinergije, ki ob tem lahko nastanejo. Posvetili so se tudi temi dnevne mobilnosti na trajnosten način in kako s kolesarjenjem prispevamo k razogličenju družbe ter kaj je potrebno storiti, da bomo dosegli dvig prometne kulture vseh udeleženih v prometu. Ker vreme ni bilo naklonjeno, so bili žal primorani odpovedati kolesarjenje in ogled kolesarske infrastrukture Mestne občine Kranj v živo, so pa slednje lahko videli na predstavitvi.

 

Prvi utrinki s konference so objavljeni v fototeki na spletni strani konference http://kolesarska-konferenca.si/fototeka/.

 

Konferenco so organizirali v okviru projekta Danube Cycle Plans (DCP) ‑ Kolesarska strategija v Podonavju na programu INTERREG Podonavje, ki se je začel izvajati julija 2020. Cilj projekta je povečati delež kolesarjenja v Podonavski regiji. Konferenca je bila finančno podprta tudi iz projekta Podonavska strategija mobilnost in multimodalnost (DTP-PAC2-PA1b – Priority area 1b: mobility – Rail, Road, Air). Projekt je sofinanciran s strani Evropske unije (ERDF, IPA) in Ministrstva za infrastrukturo.

Kategorije:
aktualno